Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Karosa HD 12

Karosa HD 12  HD_12_logo2 
 

 

- Karosa HD 12 je model dálkového autokaru vyráběného v letech 1992-1999.

- Vysoké Mýto produkovalo tento autobus do roku 1996 pod označením LC 757 a od roku 1997 jako LC 957.

- Typ HD 12 se vyráběl pouze v délkách 12 metrů.

 

Karosa LC 757:
  

- Tento model je vybaven desetilitrovým přeplňovaným šestiválcem značky Cummins o výkonu 325 koňských sil.

- Šestistupňovou mechanickou převodovku dodávala firma GEAR.

 

Karosa LC 957:
 

- Karosa přišla s tímto typem na trh v roce 1997.

- Je vybaven modernějším téměř desetilitrovým přeplňovaným motorem značky Renault, jehož výkon čítá 337 koní. Disponuje také funkcí mezichlazení nasávaného vzduchu.

- Mechanická osmistupňová převodovka pocházela z výroby firmy ZF.

 

Oba modely se od sebe vzhledově moc neliší. Ve standardní výbavě obou vozů byl protiblokovací systém (ABS), protiprokluzový systém (ASR), klimatizace, chemické WC, video + 2 obrazovky a kuchyňka s kávovarem. Možností byla i instalace alarmu, jelikož tyto vozy byly vyráběny kusově podle přání zákazníka.

 

Tento model LC 757 patří firmě Autodoprava Václav Míšek.

 

Karosa

LC 757

LC 957

Motor:

Cummins LTAA 10-325.10

Renault MIDR 062045 M41

Výkon:

242 Kw(325HP)

252 Kw(337HP)

Počet míst k sezení:

41-47

41-47

Počet míst k stání:

-

-

Objem válců (cm3):

10 000

9840

Délka (mm):

11 990

11990

Šířka (mm):

2500

2500

Výška (mm):

3265

3265

Rok výroby:

1992-1996

1997-1999

Převodovka:

Počet převod. stupňů

GEAR S6-120 U

6

ZF 8S 180

8

 
Zdroj:
Vlastní zdroje, Wikipedia

 

VDL Bova Magiq

VDL Bova Magiq      VDL Bova Magiq
 

-          VDL Bova Magiq je model dálkového autokaru vyráběného od roku 2005.

-          Tento autobus je navrhnut pro výrobu v délkách od 13,1 do 14,8m

-          V roce 2006 byla představena nová verze tohoto typu, která se od té staré liší především novým moderním
           designem a vylepšenou světelnou jednotkou. Změny se dotkly i interiéru. Například řidič oproti staršímu typu
           dostal na stanovišti o 15 cm více místa.

-          Současně vyráběnou verzi autobusu VDL Bova Maqiq pohání nový motor DAF MX s emisní normou EURO 4.
           Jde o šestiválcový přeplňovaný třináctilitrový motor s mezichladičem nasávaného vzduchu a vodním
           chlazením. U tohoto motoru se dosáhlo velkého pokroku. Jednak se oproti starému motoru s emisní
           normou EURO 3 snížily emise a dále také klesla spotřeba paliva. Výkon se pak zvýšil na neuvěřitelných
           460HP (u třínápravových verzí).

-          Převodovka je šestistupňová sekvenční převodovka s možností přepnutí na plně automatickou, která pochází
            z výroby firmy ZF. Tatáž firma poskytla i nápravy.

-          Maximální rychlost udává výrobce 125 km/h.

-          Kapacita cestujících je 59 míst.

 

Testovaný vůz:

Tento luxusní autokar byl vyroben v roce 2008 a je vybaven GPS, klimatizací, chemickým WC, ABS, retardérem, kuchyňkou, dvěmi LCD obrazovkami s DVD a samozřejmě spací kabinou pro řidiče, která je umístěna za druhými dveřmi.

 

Patří cestovní agentuře České kormidlo s.r.o. se sídlem v Brně.

 

Motor

DAF MX

Výkon

353Kw (460HP)

Počet válců

6

Počet míst k sezení

59

Počet míst k stání

-

Objem válců (cm3)

13000

Emisní norma

EURO 4

Max. rychlost (km/h)

125

Délka (mm)

13900

Rok výroby

2008

Převodovka/počet převod. stupňů

ZF/6

 

 

Karosa ŠD 11

Karosa ŠD 11
    Foto: Martin Janda, www.spvd.cz

 
Výrobce:
n. p. Karosa, Vysoké Mýto 

Karoserie: n. p. Karosa, Vysoké Mýto

 

- Karosa ŠD 11 je model dálkového meziměstského autobusu, který byl vyráběn v 60. a 70. letech 20. století.

- Jednalo se o autobus pro dlouhé meziměstské linky nebo pro zájezdy, takže v pravé bočnici se nacházely pouze jediné, ručně ovládáné dveře pomocí kliky, jež  se otáčely kolem čepu. Tyto dveče se nacházely před přední nápravou. Některé vozy ŠD 11 (vyráběné po roce 1974) ale měly i dveře druhé, ty byly umístěny na druhém konci autobusu až za zadní nápravou.

- Sedadla pro cestující (pohodlnější než linkové verze ŠL 11) byla umístěna v rozmístění 2+2 se střední uličkou.

- Vozy měly pětistupňovou mechanickou převodovku.

- Pro první autobusy ŠD 11 (označované jako „Evropabusy“) bylo vyrobeno také několik kusů tzv. rotelů typu LP 30. Jednalo se o přívěs – „hotel“ na kolech, v němž bylo umístěno 30 lůžek, umývárna, šatna a WC.

 

Obsah palivové nádrže: 230 litrů

Max. rychlost: 100 km/h

Rozchod kol: vpředu 1 900 mm, vzadu 1 781 mm (ŠD 11 1307)

                        vpředu 1 910 mm, vzadu 1 800 mm (ŠD 11 2040)

Průměr otáčení: 20 m

Parkovací ruční brzda: akumulační na zadní kola

Provozní nožní brzda: vzduchotlaková na všechna kola

Nouzová brzda: přetlaková na jeden okruh provozní brzdy

Zpomalovací brzda: motorová

 

Poznámka: Vozy Karosa ŠD 11 1307 nebyly určeny díky své luxusní výbavě pro linkový provoz, ale byly určeny pro zájezdovou dopravu.

 

Základní technické údaje vozů Karosa ŠD 11 1307 a ŠD 11 2040

Max. celková délka

(mm)

11 095 (ŠD 11 1307)

11 170 (ŠD 11 2040)

Šířka vozové skříně

(mm)

2 500

Výška vozové skříně

(mm)

3 010 (ŠD 11 1307)

3 120 (ŠD 11 2040)

Max. přední převis

(mm)

2 220 (ŠD 11 1307)

2 295 (ŠD 11 2040)

Přední převis

(mm)

2 220

Rozvor náprav

(mm)

5 500

Zadní převis

(mm)

3 265

Max. zadní převis

(mm)

3 375

Pneumatiky

Super eHD 10,00-20 (ŠD 11 1307)

eHD 10,00-20 (ŠD 11 2040)

Hmotnost vozu

(kg)

9 200

Počet míst k sezení

47 + 1 (ŠD 11 1307)

47 (ŠD 11 2040)

Počet míst k stání

-

Celková obsaditelnost

47 + 1 (ŠD 11 1307)

47 (ŠD 11 2040)

Motor

Škoda ML 634

Počet válců

6

Průměr vrtání

(mm)

130

Zdvih pístů

(mm)

150

Objem válců

(cm3)

11 940

Výkon

154,4 kW/2 000/1 min 210 k

 

Zdroj: Wikipedia, IRISBUS IVECO Czech Republic a.s. (bývalá Karosa a.s.)

Jste zde: