Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí

t3Ve středu 1. května uplyne 80 let od zahájení provozu tramvajové vozovny Vokovice. Ta byla při zahájení provozu 1. 5. 1933 označená za největší halu v Praze. Souběžně s oslavami nynějšího jubilea byla zahájena rekonstrukce vozovny. Zájemci z řad veřejnosti mohou navíc od 29. dubna do 31. května navštívit fotografickou výstavu ve stanici metra Dejvická, která přiblíží historii této vozovny.

„V těchto dnech byla ve vozovně zahájena rekonstrukce kolejiště v halách, na kterou naváže i přestavba napojení a zřízení objízdné koleje. Při svých osmdesátinách tak vozovna omládne,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel DPP.

V současné době je ve Vokovicích více než 150 tramvají, jedná se o novější modifikace tramvají T3, tedy T3SUCS, T3R.PV, T3R.PLF a T3R.P. Vozovna Vokovice je jednou ze sedmi dnes funkčních tramvajových vozoven, nachází se v pražské čtvrti Veleslavín u hranice s Libocí, západně od Vokovic naproti Vokovickému hřbitovu.

Číst dál: Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí

Hlavní město ČR se rozloučilo s Karosami B 732 s klasickou ,,hranatou“ zádí

V české metropoli letos končí éra autobusů Karosa B 732 s klasickou hranatou zádí. Začátky provozu v Praze (a nejen zde), tato řada společně s řadou B 731 zahájila již v 80. letech dvacátého století. První dodávky těchto autobusů do Prahy se uskutečnily v roce 1987, kdy začaly nahrazovat již vysloužilé vozy Karosa ŠM 11, a nákup těchto vozů trval až do roku 1994. V Praze se jedná o poslední autobusy s hranatou zádí a mechanickou převodovkou, což byl hlavní rozdíl oproti Karosám B 731, které byly vyráběny s převodovkou automatickou.

Do Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s. bylo postupně dodáno celkem 860 vozů tohoto typu, značná část z nich prošla v letech 1997 až 2002 generálními opravami, které jim v zásadě zdvojnásobily původní předurčenou životnost, a zajistily tak provoz až do současnosti. Z modernizačních prvků instalovaných v rámci GO jmenujme například elektronické transparenty BUSE, nebo pro řidiče jistě velmi příjemné zvlhčovače do kabin.

Číst dál: Hlavní město ČR se rozloučilo s Karosami B 732 s klasickou ,,hranatou“ zádí

Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Garáž Klíčov je díky své charakteristické střešní konstrukci viditelná zdaleka. Oslavuje sice své čtyřicáté narozeniny, ale její historie je zhruba o dvacet let starší. Připomeňme si, jaké byly její počátky.

Konkrétnější přípravy na stavbu započaly v roce 1960. V následujících letech byl vypracován projekt, který počítal s tím, že střecha garáže bude zavěšena na soustavě ocelových lan a trubkových vazníků. Hlavními prvky se nakonec staly dvě dvojice šikmých ocelových oblouků podle projektu Ing. Josefa Zemana.

Stavba měla být zahájena 1. 4. 1967 a její dokončení se předpokládalo v roce 1969. Avšak stavební povolení pro garáž Klíčov vydal tehdejší Obvodní národní výbor v Praze až v červenci 1968, takže stavební práce započaly s více než ročním skluzem.

Číst dál: Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Pražská autobusová garáž Klíčov slaví 40 let existence

V pražské městské části Prosek patřila sobota 9. března jednoznačně městské hromadné dopravě. Již při výstupu ze stanice metra Prosek bylo ve vzduchu cítit, že dnes se na Praze 9 děje něco neobvyklého. Ve stanici mě totiž vítala unikátní výstava o garáži Klíčov, která právě v tomto roce slaví 40. výročí. Poté, co jsem z podzemky vystoupal na povrch, zahlédl jsem další symbol slavnostního dne, a to speciálně vypravované autobusy v trase Garáže Klíčov – Prosek – Vysočanská – Českomoravská. Slavnostní a bezplatná linka s označením 747 mě tedy dovezla až do samotného centra všeho dění, a to do garáže Klíčov. Ta na první pohled zaujme netradičním a unikátním architektonickým řešením.

Na návštěvníky čekala možnost prohlídky zázemí garáže. Především se jednalo o některé haly a střediska údržby. Na Hale spodního mytí (mytí podvozků a agregátů) jsme si mohli detailně prohlédnout podvozek a motorovou část autobusu Karosa B 931 vyzdviženého na hydraulickém zvedáku. Zúčastněné lákala i hala pravidelných prohlídek a oprav.

Karosa B 931 ...
Karosa B 931 ...
SOR NB 18- 9....

Autobusy Karosa B 931 na hydraulickém zvedáku a autobus SOR CITY NB 18 v opravně vozidel

Číst dál: Pražská autobusová garáž Klíčov slaví 40 let existence

Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3

Před třiceti lety, tedy 25. 1. 1983, naposledy do pravidelného provozu v Praze vyjela tramvaj T1, předchůdkyně legendární T3. První tramvaj typu T1 (tehdy se označovala římským číslem T I) projela pražskými ulicemi při předváděcí jízdě 22. listopadu 1951. Jednalo se o elegantní vůz zcela nové koncepce, která vycházela z amerických vozů PCC, vybavený dvěma dvounápravovými podvozky.

Na počátku padesátých let tak byla zahájena zásadní obměna vozového parku spočívající v postupném nahrazování dosavadních dvounápravových tramvají. Proti původním předpokladům tato proměna trvala o více jak deset roků déle a skončila až v roce 1974.

Číst dál: Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3